Jos Bregman aka Wdwrd: CV en referentieprojecten)

Wat mensen bindt: het Groot Almeers Stadsbos

Populieren Lumièrepark

Boombom2022 begint bij de gemeente, of beter, bij het gemeentelijk groen. De gemeente zorgt voor alle bomen op haar grondgebied. Alle bomen worden geregeld individueel beoordeeld en worden om goede redenen gekapt. Uit die oogst mocht ik dertien bomen uitkiezen. En het hout van deze dertien dienen als grondstof voor mijn kunstproject ‘Boombom2022 – een sociale sculptuur’, kortweg BB2022. Het speelt zich af voor, op, tijdens en na de Floriade. BB2022 loopt synchroon met mijn performance Het Groot Almeers Stadsbos.

BB2022
De bomen die de gemeente gaat oogsten ga ik remixen. Dat doe ik door de stammen te verzagen en samples ervan te verspreiden onder publiek. Ik zaag uit de bomen in totaal 6000 samples, van heel klein tot heel groot. Deels bepaal ik de vorm – ik zal bijvoorbeeld  een flink aantal ‘houtcards’ maken, zie foto – deels bepaalt mijn publiek de vorm. Uit het Almeerse stadsbos zal in oktober 2022 een ‘wolk van 6000 samples’ de wereld in zijn gegaan, mee naar huis met het publiek, of mee op reis met paviljoenhouders

Houtcard

Wat maakt een sample nu anders dan ieder ander stuk hout? Een stuk hout wordt een sample als ik er een chip in implanteer. Op de chip staat de herkomst van het sample en een ID-nummer. De chip is af te lezen met iedere smartphone. Ik sla alle ID’s van alle samples op in een database en zet deze op internet. Zo is de herkomst herleidbaar zodra iemand ergens op de wereld tussen nu en vijfhonderd jaar de chip leest en het ID nummer invoert op internet.
Hoe ga ik die 6000 samples verspreiden? Hoe gaat die wolk de wereld in? In of bij enkele Floriadepaviljoenen komen samples. Eentje bestaat zelfs uit samples.

Atelier Vliervelden

Verkoop samples aan het publiek
De verspreiding gaat bovenal via publieksverkoop. De verkoop begint 0p 18 december 2022. De oogst uit het Stadsbos ligt dan op mijn houtwerf in Oosterwold. Een sample kan het publiek uit een keur aan bomen aanschaffen: uit een Es uit het Beginbos, uit het Hannie Schaftpark, uit het Waterland of uit het Spanningsveld; of uit een Fluitbos Noot, een Spanningsveld Beuk, een Lumierepark Populier of een Nobelhorst Linde.
De houtcard zou je het instapmodel kunnen noemen, bijzonder om te hebben, leuk om cadeau te doen. Zo’n card is een bewaarsample met chip. De houtcard is ook te upgraden naar een entreekaartje voor een workshop Sampling tijdens de Floriade. In deze workshop maakt het publiek haar eigen sample, met chip, en leert de mogelijkheden van de chip op de eigen telefoon kennen. Een extra chip in je sample kun je ook makkelijk zelf programmeren. De mogelijkheden zijn heel groot.
Een sample aanschaffen betekent bovenal deel worden van een groter geheel, de wolk van 6000. Elk sample is een ode aan Het Groot Almeers Stadsbos. Neem een kleintje mee in je tas voor op reis, hang een hele dunne aan de muur bij je thuis, zet je glas op een beetje zware (met handvat) naast je luie stoel, of bouw een tafel in je keuken uit een aantal lange en dikke samples. Ik heb eindeloos veel inspirerende voorbeelden, te zien en te beleven in zijn Atelier Vliervelden in Almere Oosterwold.
Almeerse Weelde heeft een achttal werkooppunten in Almere. Almeerse Weelde beoogt ook een verkoopplek op de Floriade te verwerven. Op al deze punten komen vanaf januari 2022 BB2022 Samples in de verkoop te liggen.

Boombeelden, schaal 1 op 3

Van samples naar cultuurlandschap: landmarks
Het is nu van belang om nog iets meer over samples te vertellen. Ieder sample heeft bewaarstatus, omdat het deel is van een veel groter geheel, omdat het een groots verhaal vertelt, via de chip. En wat is dat grotere geheel nu? Het grote geheel is in de eerste plaats de wolk van 6000 die zich over de wereld gaat verspreiden, in handen van het publiek. (De chip is in dik plastic geseald, hij gaat dus ook nog eens heel erg lang mee: de wolk reist ook in de tijd steeds verder.)
Maar het geheel is omvattender: na de oogst plaats ik namelijk op de boomoogstplekken in Almere landmarks terug. Deze landmarks zijn boven ons uit torenende dikke kapstukken met oervormen, doorgaans beschouwd als reststukken van de houtzagerij. Ik noem ze boombeelden. Boombeelden zijn zwaar dood hout en dat hoort bij de cyclus van het vergaan van hout tot compost. Onnoemelijk veel beestjes en schimmels zijn betrokken bij de afbraak van hout.
Ik bouw uit boombeelden op een tiental plekken – soms staat een landmark bij meerdere bomen die dicht bij elkaar geoogst worden – verspreid door Almere een netwerk van landmarks. Ze vormen een waardevolle toevoeging aan het cultuurlandschap dat is ontstaan op de voormalige zeebodem van Almere, als organisch groeiend geheel en een zegen voor de biodiversiteit.

De wolk van 6000 en het netwerk van landmarks als sociale sculptuur
De wolk van 6000 en het netwerk van landmarks vormen samen de sociale sculptuur BB2022 waarin ik op de geschetste wijze intensief samen werk met – en door en door afhankelijk ben van – mijn publiek. Deze sculptuur triggert mensen op nieuwe manieren naar de natuur te kijken, zet de vaak zo onzichtbare boom op een groots voetstuk, geeft het publiek via hun phone een interface om met het bos te interacteren en framet alle bomen in de stad tot een nieuw geheel, doopt het om tot Grote Almeerse Stadsbos.

Ik gebruik voor BB2022 het pure hout maar voorzie het van een klein stukje hightech: de chip, af te lezen met iedere telefoon. Nog nooit gingen natuur en techniek, stadsbos en smartphone, cultuur en biodiversiteit, herkomst en bestemming zo mooi samen. De onderliggende boodschap van het amalgaam bos/hout/chip is dat de mens onderdeel is van de natuur.


BB2022 is de laatste en grootste in een reeks sociale sculpturen. Op het Floriade Festival 2019 samplede ik een eerste boom, de Beginbos Es, in retrospectief de eerste boom van het netwerkbos. Hier vertel ik het verhaal van deze eerste Es:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.