Ik woon direct aan een akker van 40 hectare, en met mij tientallen akkerburen. Ik ben blij dat boeren Tineke en Tom nooit gif gebruiken. Met mijn kunstenaarsbril op zie ik hun akker als een gigantisch, abstract schilderij: zeven grote penseelstreken, in vruchtwisseling. Ik zie hen als de schilders. En ik ben nieuwsgierig naar de schilders en hun penselen: de boeren  en landarbeiders, met hun schoffel, trekker, ploeg, eg, frees, zaaimachine, waterspuit, combines. Ik ben nieuwsgierig en bevraag de boeren, doe interviews. Ik leg het schilderij vast met foto’s en video, wisselend in perspectief van die van een kikker tot die van een adelaar.

Dit schilderij van 40 hectare heeft ook een steeds wisselend ‘patina’ dat verandert met het weer en het seizoen. Weer en seizoen, twee vaste onderdelen van de penseelstreek maar onderdelen waar de boer geen controle over heeft. Observeren, anticiperen en meebewegen is de kunst van het boerwezen.
Als de akker een schilderij is, dan heeft het ook een lijst. Een goede lijst versterkt het schilderij, leidt de blik. De lijst van dit akkerschilderij bestaat uit een vijftal Almeerse kavelwegen, uit een dubbele rij essen langs de zuidkant en een dubbele rij iepen met windmolens langs de noordkant, uit een architecturale huizenrij langs de westkant en een brede rechte betonnen boerderijweg aan de oostkant.
Deze lijst kun je wandelen, met een gemarkeerde route en routekaart. Halverwege de lijstwandeling kun je plaatsnemen op het akkerbankje, onder een akkerdicht. Voor de durfals is daar een Stoel op Stelten, gebouwd uit gechipt populierenhout uit Het Groot Almeers Stadsbos. Durf de tocht omhoog aan en je neemt het schilderij opeens vanuit een ander perspectief waar, als een scheidsrechter bij het tennis.
Als je iets post op je socials voeg je de hashtag #akkervliervelden toe, zo ‘bouw’ je mee aan de lijst. Natuurwaarnemingen bekijk je op waarnemingen.nl (zoek op Vliervelden), of je post er je eigen waarnemingen. Ook zo versterk je het schilderij, help je de blik te leiden.